Onlangs presenteerde het Nibud het rapport “Rondkomen en betalingsproblemen 2022”. Het Nibud maakt zich met name zorgen over jongvolwassenen onder de 35 jaar. Uit het rapport blijkt dat deze leeftijdsgroep het meest moeite heeft met rondkomen en het betalen van alle rekeningen.
De hoge vaste lasten groeien mensen boven het hoofd, volgens het Nibud. Nibud-directeur Arjan Vliegenthart: ‘De paniek die velen ervaren over alle gestegen prijzen zien wij terug in deze cijfers. Het is zichtbaar dat veel Nederlanders gebukt gaan onder de hoge vaste lasten en stijgende uitgaven. Een derde van de huishoudens ontvangt betalingsherinneringen, 21 procent heeft een betalingsregeling getroffen en 10 procent van de huishoudens heeft een voorschot op het salaris gevraagd. 2023 wordt daarom financieel gezien een spannend jaar. In hoeverre gaan mensen baat hebben van het omvangrijke koopkrachtpakket en het energieplafond? En krijgt iedereen de hulp die ze nodig hebben?’
In totaal heeft 42 procent van de huishoudens in de afgelopen 12 maanden naar eigen zeggen te maken gehad met 1 of meer betalingsproblemen. Het Nibud heeft een top-3 samengesteld van acties die huishoudens ondernemen bij betalingsachterstanden:
Deze rekeningen staan in de top-4 van te laat betaald:
55 procent van de mensen met betalingsproblemen krijgt geen hulp. 40 procent krijgt wel hulp, het vaakst (12 procent) door een vrijwilliger en 11 procent van de huishoudens met betalingsproblemen zit in een schuldregeling. Het Nibud ziet het liefst dat alle huishoudens met geldproblemen hulp krijgen, maar is ook realistisch. Veel mensen willen namelijk zelf hun zaken uitzoeken en melden zich niet bij hulpverleners. Speciaal voor die mensen die digitaal vaardig zijn en grip op hun geldzaken willen krijgen of houden heeft het Nibud de gratis online training Aan de slag met je geldzaken gelanceerd. Mensen die liever geholpen willen worden, verwijst het Nibud naar gemeenten en vrijwilligers.
Als gevolg van de hoge inflatie en de energiecrisis kunnen ook uw klanten in acute financiële problemen terecht komen. Het gesprek aangaan met je klant in het aanmaningen- en incassotraject kan hier grote impact hebben. Misschien dat u een aantal van uw relaties kunt helpen met een verwijzing naar deze training van het Nibud.
Het hele rapport kunt u hier teruglezen: Nibud-rapport Rondkomen en betalingsproblemen 2022
Bron: Nibud