Als vastgoedbeheerder bent u verplicht om huurders aan te melden bij de gemeente als zij een huurachterstand hebben. Dit is verplicht in het kader van de vroegsignalering van schulden.
Het systeem van vroegsignalering is inmiddels al 4 actief. Het systeem blijkt te werken, maar er is ruimte voor verbetering. Gemeenten, het Rijk en betrokken vastelastenpartners werken daarom samen aan nieuwe maatregelen. Vastelastenpartners zijn de verhuurders, maar ook bijvoorbeeld de zorgverzekeraars en energie- en drinkwaterbedrijven. Men wil meer mensen daadwerkelijk bereiken én ondersteunen voordat hun schuldenproblematiek escaleert.
Gemeenten in Nederland ontvingen in 2024 ruim één miljoen meldingen van betalingsachterstanden bij inwoners. Dat blijkt uit de jaarrapportage 2024 van de Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden, die de gegevens over de resultaten van vroegsignalering binnen gemeenten bijhoudt. Ten opzichte van 2023 steeg het aantal meldingen met 10 procent. Gemeenten ontvingen in totaal 1.030.000 signalen, waarvan 945.000 standaardmeldingen en 85.000 extra signalen rondom het beëindigen van energiecontracten. In circa 83 procent van de gevallen ondernamen gemeenten actie en zochten ze contact met de betrokken inwoners. Ongeveer 800.000 adressen kregen een hulpaanbod van hun gemeente. Dit zijn echter geen unieke huishoudens; in bijna de helft van de gevallen ging het om inwoners die al eerder in beeld waren vanwege betalingsachterstanden.
Het blijkt lastig voor de gemeenten om in contact te komen. Slechts bij één op de 5 meldingen werd er echt contact gelegd. De gemeenten gebruiken hiervoor meerdere contactmethoden zoals schrijven, mailen, bellen, appen of persoonlijk langs gaan. Persoonlijk contact blijkt het meest effectief en leidt het meest tot een gesprek. Maar ook de aard van de betalingsachterstand speelt een rol. Meldingen van verhuurders en energiebedrijven leiden vaker tot daadwerkelijk contact dan meldingen van andere partijen.
En lukt het de gemeente dan om contact te krijgen, wil dit niet zeggen dat mensen hulp accepteren. In 35% werd het hulpaanbod geaccepteerd. Die hulp varieert van het geven van praktische tips en betalingsregelingen tot het doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening.
De stijging in meldingen betekent volgens Divosa overigens niet per se dat er meer mensen in financiële problemen verkeren. Het kan ook wijzen op een verbeterde meldingsdiscipline van vastelastenpartners of veranderde facturatieprocessen.
Bron: Divosa