Binnen een Vereniging van Eigenaren (VvE) gelden er regels en voorschriften om het beheer en
onderhoud van gemeenschappelijke delen van een appartementencomplex te waarborgen. Wanneer
deze regels worden overtreden, kan de VvE boetes opleggen. Die worden vaak niet betaald en komen
dan bij ons kantoor terecht.
De boeteregeling binnen een VvE volgt uit de splitsingsakte, het toepasselijk modelreglement en/of een
huishoudelijk reglement. Deze documenten bevatten artikelen waarin verschillende gedragsregels en
voorschriften zijn opgenomen. Bij overtreding van deze regels kan de VvE passende boetes opleggen.
Voor elke overtreding dient de VvE een passende boete vast te stellen. De ernst van de overtreding
bepaalt de hoogte van de boete. De boete moet een redelijk doel dienen en er moet een
maximumhoogte aan de boete zijn gesteld. Bijvoorbeeld, bij wijzigingen aan gemeenschappelijke
gedeelten kan een boete per dag worden opgelegd met een maximum bedrag.
Bij overtredingen kan de VvE verschillende stappen ondernemen, zoals een onderling gesprek,
schriftelijke waarschuwing, en uiteindelijk het opleggen van boetes. Deze boetes moeten redelijk zijn en
in verhouding staan tot de overtreding. Een boete opleggen hoort het laatste te zijn wanneer
overtredingen doorgaan en niet de eerste stap.
Maar, bij het opleggen van een boete moet de vastgestelde regeling worden gevolgd. Wil het bestuur
een boete opleggen, check dan het reglement en volg wat daarin staat. 90% van de boetes die wij
moeten incasseren zijn niet volgens het van toepassing zijnde reglement gedaan en hebben vaak
alleen maar de verdere verhoudingen binnen de VvE verslechterd. Dat is echt een gemiste kans.
Heb je specifieke vragen over boetes binnen een VvE of wil je meer weten over een bepaald aspect?
Laat het ons weten!