Stichting NowID is ontstaan om incassodienstverleners te helpen compliant te zijn en te blijven in het kader van de Wet kwaliteit incassodienstverlening die op 1 april 2024 is ingegaan.
Verschillende beheerders die hun VvE-incassozaken bij ons onderbrengen, hebben zich met hulp van NowID geregistreerd in het incassoregister. NowID heeft in juni 2025 een bijeenkomst georganiseerd om een aantal knelpunten binnen de Wki te bespreken. Wij hebben hen gevraagd om daarover een bericht op te stellen dat wij hier met u delen.
De invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) per 1 april 2024 is een stevige verandering gebleken voor veel organisaties in de vastgoedsector. VvE-beheerders en vastgoedmanagementbureaus die incassowerkzaamheden verrichten richting natuurlijk personen in Nederland, zoals het innen van achterstallige VvE-bijdragen of huurbetalingen, vallen sindsdien onder deze wet en moeten dus voldoen aan strikte registratie- en kwaliteitseisen.
Registreren of uitbesteden?
De Wki laat beheerders in feite twee keuzes:
Voor beheerders die hebben gekozen voor de tweede optie zijn er inmiddels prima oplossingen op de markt (www.boitenluhrs.nl). Maar veel vastgoedbeheerders hebben besloten om zelf aan de Wki te voldoen en zich te registreren. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee én uitdagingen.
Ook binnen onze achterban merken wij dat VvE-beheerders en vastgoedbedrijven tegen dezelfde knelpunten aanlopen als de traditionele incassodienstverleners. Denk aan opleidingseisen die geen ruimte laten voor ervaring, onmogelijkheid om stagiaires in te zetten en onevenredig hoge kosten voor kleinere organisaties. Gelukkig wordt de Wki in het algemeen en deze knelpunten in het bijzonder nu geëvalueerd.
NowID is door het Ministerie van Justitie en Veiligheid uitgenodigd om, als vaste gesprekspartner, input te leveren voor de invoeringstoets: De invoeringstoets is een lichte evaluatie van hoe nieuwe wet- en regelgeving in de praktijk uitpakt
Om de knelpunten scherp in beeld te krijgen, hebben wij een brede enquête uitgezet in de sector. Die leverde drie urgente knelpunten op:
In juni hebben wij deze problemen besproken tijdens de Wki-safari in Burgers’ Zoo in Arnhem – een thematische bijeenkomst met vertegenwoordigers uit de hele incassosector (waaronder een bestuurslid van de BVVB). Samen gingen we op zoek naar werkbare oplossingen.
Het resultaat: drie concrete voorstellen, uitgewerkt in een juridisch onderbouwd document. Goed nieuws: de Wki zelf hoeft niet te worden aangepast, alleen het Besluit (Bki) en de Regeling (Rki) zullen op onderdelen moeten worden herzien.
De voorgestelde oplossingen
Als jij zelf geregistreerd bent als incassodienstverlener onder de Wki, of daarover nadenkt, dan zijn deze aanpassingen van direct belang voor jouw bedrijfsvoering. Met deze voorstellen worden de regels eerlijker, uitvoerbaarder en beter toepasbaar op de praktijk in het vastgoedbeheer.
NowID dient deze voorstellen formeel in bij het ministerie. We worden gehoord, maar willen ook laten zien dat de branche massaal achter deze verbeteringen staat. Inmiddels hebben meer dan 70 organisaties getekend. Wil jij dat er geluisterd wordt naar jouw realiteit als beheerder? Teken dan ook. Samen zorgen we ervoor dat goed beheer en correcte incasso hand in hand kunnen blijven gaan.
Met vriendelijke groeten,
Team NowID